Friday, February 10, 2012

The Florida Trip 2011 Chapter 1 - Let's Begin The Journey


17 Disember 2011

pagi 17 Disember 2011 adalah pagi yang cukup menggembirakan. pagi2 lagi aku sambung packing barang2 aku. malam tu dah packing dah, tapi ada lagi barang tertinggal. maklumlah, trip ni bukan sekejap, lama kot. almost 3 weeks kot. mula2 nak bawa beg kecik je sebab bajet nanti boleh basuh baju dan boleh jimat bawa baju, last2 beg besar gak aku bawa. takpalah, asalkan baju cukup dan toiletries lengkap.

tapi agak kelam kabut jugak pagi tu sebab aku suka packing lambat2, taknak rush la katakan. tengok2 dah dekat pukul 11 pagi. janji dengan Asri, kawan aku major Computer Science ni nak ambil kereta kat Hertz pukul 11 pagi tu, so cepat2 la aku bersiap2 untuk ke Hertz.

pastu aku pun pergi lah ke Hertz naik kereta dia. mujurlah dia ada kereta dan free pagi2 cuti tu, kalau tak susah gak nak cari orang. bila aku sampai kat Hertz, aku pun jumpa manager Hertz. dia cakap ada dua choice kereta untuk full size car: Hyundai Sonata dan Toyota Camry. ugh.. aku paling tak suka buat decision camni. kalau buat decision, mesti nak fikir orang lain gak, takut orang lain tak puas hati. aku pun keluarlah ke tempat parking kereta Hertz, nak tengok macam mana rupa dua kereta tu. manager tu cakap, kalau nak selesa pilih Camry. kalau nak jimat minyak, pilih Sonata. fikir punya fikir, last2 aku decide nak call Irfan. Irfan mula2 cakap dia pun tak tahu nak pilih mana, tapi ikut gerak hati aku nak pilih Sonata since aku pernah pakai Camry sebelum ni, so saje lah nak try pakai kereta lain pulak. lagipun, kalau pilih Sonata dapat jimat minyak. jimat minyak, jimat duit. then, lepas aku cakap aku maybe nak ambik Sonata, Irfan pun agree je lah. lol.. last2, aku pilih Sonata sebagai kereta rasmi trip. aku pun singgah lah ke rumah kejap, masukkan barang ke dalam kereta dan bergerak.

gps dah siap pasang awal2 lagi bila dah sampai rumah. no problem lah dengan gps. kata Garmin, semuanya bagus. okay, perjalanan pun bermula. aku mula bergerak ke rumah Hanisah, Ijan dan Dayah di Iowa City tepat pukul 1 petang. Irfan pun ada pesan, sebelum gerak mesej dia. okay, done! perjalanan dari Ames ke Iowa City makan masa 2 jam 30 minit. boleh tahan gak aku bawa masa tu. mata memang dah luyu je, tapi aku kuatkan semangat untuk meneruskan perjalanan. tambah lagi cuak bila nampak 3-4 kes accident sepanjang perjalanan ke Iowa City. tak cukup dengan kes accident, kawasan yang aku lalu tu kawasan rusa melintas. lagi la kena berhati2. 

sesampai je kat apartment dorang, aku lepak solat dan jamah sikit kat rumah Hafiz, Faris etc., then baru bergerak ke Lincoln, Nebraska. terima kasih gak la kat Dayah sebab sediakan lunch untuk aku. memang kebulur kot masa tu. tapi sebelum tu singgah kejap rumah Kak Shidah, nak ambil dapur. lepas dah setel dengan dapur dan jumpa Hana, barulah kitorang bergerak. perjalanan ni yang lama sikit. ugh.. penat kot drive waktu tu. dahlah Hanisah tak boleh drive lagi. kalau tak, dari Iowa City sampai Lincoln tu aku minta dia drive hehe.. perjalanan makan masa 5 jam pulak waktu ni. janji dengan Irfan nak sampai pukul 9 malam, last2 sampai pukul 10 malam. masa pukul 9 tu, Irfan duk call time aku drive. bahaya gak la.


sesi memasukkan beg ke dalam bonet kereta di Iowa City

apapun, kitorang selamat sampai di rumah Irfan. check in Facebook tu wajib, so aku pun check in kat rumah dia. tambah lagi best bila sampai2 je kat rumah dia, terhidang pulak meehun sup yang telah di request sejak sebelum ke Lincoln lagi. memang best lah kitorang berempat makan supper waktu tu. Irfan, serius sedap meehun tu.

dah kenyang, aku hantar Hanisah, Ijan dan Dayah ke rumah Fatin. perempuan kenalah duduk sekali dengan perempuan kan. takkan lah duduk sekali kat rumah Irfan. dan berakhirlah perjalanan aku untuk hari pertama trip.

bersambung...

next chapter: The Florida Trip 2011 Chapter 2 - Meet The Kansas State


list of chapters:
1) The Florida Trip 2011 Chapter 1 - Let's Begin The Journey
2) The Florida Trip 2011 Chapter 2 - Meet The Kansas State
3) The Florida Trip 2011 Chapter 3 - Oh No! Flat Tire
4) The Florida Trip 2011 Chapter 4 - Dallas and Its Uniqueness

0 comments: